Kapitel 27 - Ackommodation

vi snackar en del om identitet på lingvistiken.
varför kan exempelvis skåningar som ackommoderas divergent med stockholmares dialekt? (hoppas jag använde de coola orden rätt, annars känner jag mig väldigt dålig)
jo, för att de vill behålla sin identitet och inte sälja ut sig själva till de stora stygga 08:orna.
det tycker jag är jätteintressant.
identitet.

jag har egentligen aldrig tänkt så mycket på att mitt språk identifirerar mig, och någonting jag ska vara stolt över.
eller vänta nu, det stämmer inte alls.
för jag är jättestolt över min engelska, och jag kan även bre på den ibland när jag vet att nytt folk lyssnar.

men saker som dock har identifierat mig i hela mitt liv är att jag är
dyslektiker (som jag fortfarande inte kan stava till - tror jag)
att jag har tre bröstvårtor
att jag är halvbritt
och mitt roliga efternamn
att jag gått på stenhagen fast kommer från berthåga
att jag är smal och blek

och att jag hatar astrid lindgren.

det brukar ungefär vara min tredje mening när jag träffar nya människor.

- hej jag heter samuel wincent-dodd.
- ja, det är ett dubbelefternamn, ja, wincent är ett efternamn.
- jag hatar astrid lindgren föresten.

det brukar liksom bryta isen.
för efter det brukar jag mötas av förskräckta, ilskana och svikna miner.
nästan i den ordningen.

"Han tycker inte om Astrid Lindgren!!!" uttrycker dom med häpna miner.
"MEN VARFÖR TYCKER DU INTE OM HENNE, HON ÄR JU KÄND ÖVER HELA VÄRLDEN, HON ÄR BÄST, FATTA FATTA FATTA!" - skriker dom medan dom viftar hysteriskt med en pistol
sen börjar dom gråta och lägger sig i forsterställning, och får förtvivlat ur sig: "Han tycker inte om henne...det..det är som en kniv i magen"

liksom, great, jag förstår att det är din barndom, men hell no, hon var inte cool.
hon var alldeles för seriös för min smak, jag tyckte om labyrinter, stjänrhimmlen och ENGELSKA,
ja juste, engelska barnböcker. för det var coolt.
liksom Little Miss Sunshine och Mr. Strong.
där har ni kvalitet.

och ja, jag har rätt och kan trash-talk'a astrid hur mycket jag vill men ni får inte göra motsattsen, för jag har rätt och det är min identitet det handlar om.

(det här blev flumigt, därför vill jag rädda det här inlägget med någon cool youtube video eller tuff bild, så att ni inte känner att ni har läst det här ionödan, men jag kommer inte på något, så ni får inget. yes)


Kommentarer
Postat av: Moe

det om skåningar och deras identitet genom språket, det har jag läst mycket om, fast i andra sammanhang. oftast så brukar man överdriva gruppidentitet i och med att man känner att gruppen är "hotad", t.ex. bodde bosnier, serber och kroater grannar, som jämlikar innan kriget utbröt. då ansåg man att eftersom gruppen attackerades, var man tvungen att hävda gruppidentiteten mer; lyssna på traditionell musik, äta traditionell mat osv.

i såna sammanhang brukar socialekten (gruppens egna språk) också överdrivas. jag har tänkt på det, det är ju den som "ghettosnubbarna" använder för att hävda sin gruppidentitet. socialekter ger utlopp för den upplevda eller aspirerade identiteten.



oj vad jag tydligen pluggar på universitetet, hejdå!

2009-04-29 @ 20:58:03
Postat av: Samuel

haha:D (underbar sista mening det där)



men hah, tufft. typ precis det du pratar om, serber och kroater, har vi snackat en del om de två dagarna jag har gått på universitet. hur det efter kriget blev två olika språk när de egentligen är nästan likadana och funkade alldeles utmärkt som ett språk innan kriget. och då pratade vi lite om vad som egentligen definerar en dialekt och ett språk, ganska intressant, men svårt att definera eftersom: "ett språk är en dialekt med en flotta och en armé". det vill säga att politik har en hel del att göra med vad som är ett spårk eller inte, och därför blir det i lingvistiska termer väldigt svårt att definera vad som just är ett språk och vad som inte är det.



bah, det smittar! ja nu måste jag också lägga av. hejdå!=(

2009-04-29 @ 21:22:53
URL: http://slavagenjack.blogg.se/
Postat av: Jonas

Sammy the student!

Visst är det kul att använda tuffa ord!



Dock! Det är något fläng med första tuffa meningen. Som den är skriven nu betyder den vad jag kan se ingenting. Utan att i sammanhanget kunna ordens betydelse gäller något av följande



a) "som" ska bort

b) det saknas något sista ord

c) det saknas flera ord någonstans

d) ett (eller flera) av orden är i fel form.





Taskigt av mig att bara komma in och basha såhär, menneh... I'm a bitch helt enkelt!



Fortsätt studera, det är så man blir tuff (fast inte om du tar några poäng, förstås!).

2009-05-06 @ 17:53:30
Postat av: Samuel

humiliation!



hah, men yes studera är coolt och definitivt coolt när man har coola klasskompisar som vill spela diablo två!

2009-05-06 @ 22:25:43
URL: http://slavagenjack.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag finner inlägget samt kommentarerna mycktet intressanta. Det är ett sånt ämne man kan prata om hur mycket som helst för det finns såpass många olika aspekter. Jag blev riktigt inspirerad! Önskar att jag kunde bidra med något smart jag med ;)

Bra skrivet Samuel!

2009-05-07 @ 20:02:49
URL: http://otroligtochtrivialt.blogg.se/
Postat av: McclainJana35

Some university students do not know about an opportunity to get <a href="http://www.bestwritingservice.com/pay-essay.html">pay essay</a>. However, It is worth to use all chances that our life gives us.

2012-03-27 @ 19:14:08
URL: http://www.bestwritingservice.com
Postat av: essay for sale

WritingsCentre company and choose to buy an essay in order to get essay paper or purchase term paper from the reputable company. It is guaranteed that you will get good paper writing service. In case you have a problem with essay writing go to WritingsCentre.com company to purchase term paper help.

2012-07-21 @ 02:27:58
URL: http://www.writingscentre.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0